Succes met Relyon

Trends in software voor service- en onderhoudsmanagement

ERP, best of breed of best of both worlds?

Wat zijn de belangrijkste trends op ERP-gebied voor service- en onderhoudsorganisaties? Wanneer is het interessant om voor ERP te kiezen? Wat willen service- en onderhoudsbedrijven: ERP, best of breed of best of both worlds? Mascha Gerretsen stelde deze vragen aan de vlijmscherpe en goudeerlijke Noël Pepermans van Forque, expert in het efficiënt inrichten van bedrijfsprocessen en het écht verder helpen van klanten.

Als een serviceorganisatie of installatiebedrijf groeit, dan is een basis ERP-pakket al snel interessant en betaalbaar, zeker als je nog werkt met losse systemen en papieren werkbonnen.

Wat zijn de belangrijkste trends op het gebied van ERP?

Vijftien jaar geleden wilden klanten vooral maatwerk. Veel service- en onderhoudsbedrijven dachten dat zij uniek waren en wilden daarom maatwerk om tot op de komma nauwkeurig te automatiseren. Langzamerhand groeit het besef dat maatwerk lastig is. Een nieuwe versie van de software of het in gebruik nemen van nieuwe functionaliteiten, kost veel werk, tijd, geld en frustratie. Zo groeide steeds meer de wens om met één standaardsysteem te werken waarmee je alles kunt doen voor alle afdelingen.

Welke trends signaleer je op het gebied van ERP en servicemanagement software?

Mijn ervaring is dat de huidige ERP-systemen de service -en onderhoudsprocessen onvoldoende ondersteunen, zeker als je kijkt naar de wensen van de planner en buitendienst. Mijn advies is dan ook om eerst de belangrijkste behoeften goed in kaart te brengen. Deze kun je vervolgens toetsen aan wat jouw huidige (ERP) applicatie biedt. Als het niet past, dan is het goed om te kiezen voor een servicemanagementsysteem dat deze behoeften wel kan vervullen. Dankzij de huidige technologische mogelijkheden is het geen probleem om systemen met elkaar te integreren, dus dat kan ook geen bezwaar zijn.

Voor alle service- en onderhoudsbedrijven met vijf monteurs of meer die continu op pad zijn naar verschillende locaties en daar voorspelbare taken uitvoeren, is Relyon Service Management super handig!

Wanneer is het voor servicebedrijven interessant om te kiezen voor ERP?

Als een serviceorganisatie of installatiebedrijf groeit, dan is een basis ERP-pakket al snel interessant en betaalbaar, zeker als je nog werkt met losse systemen en papieren werkbonnen. Werken met een ERP-pakket dwingt je tot nadenken over jouw processen en het optimaliseren hiervan. Het voordeel van AFAS Profit is dat je een geïntegreerd systeem krijgt voor de hele organisatie, van HR tot boekhouden en van inkoop tot facturatie en dat je dit ook kunt koppelen met specifieke branche oplossingen, zoals met een servicemanagementsysteem als van Relyon.

Wanneer adviseer jij servicebedrijven Relyon Service Management?

Voor alle service- en onderhoudsbedrijven met vijf monteurs of meer die continu op pad zijn naar verschillende locaties en daar voorspelbare taken uitvoeren, is Relyon Service Management super handig. Doordat de software naadloos aansluit op veel ERP-pakketten, zoals op AFAS Profit, bespaar je door automatische gegevensuitwisseling zoals voor planning, nacalculatie en facturatie, enorm veel tijd. Met Relyon Service Management bespaar je nog meer tijd door automatische planning en routeoptimalisatie. En efficiënter, leuker en handiger werken, dat willen we allemaal wel. Niemand wil immers te lang bezig zijn met administratieve taken.

Wat zijn volgens jou kritische succesfactoren bij implementatie van ERP gecombineerd met servicemanagement oplossingen?

Ook een combinatie van de beste systemen biedt niet altijd garantie voor succes. Pas als je samenwerkt met partners die veel kennis hebben van de branche, de specifieke processen en systemen, kan je grote stappen maken. Dankzij de ervaring die zij bij andere, soortgelijke bedrijven hebben opgedaan, kunnen ze jou echt helpen het beter te doen en zowel de processen als systemen handig in te richten.

Waarom werk jij graag samen met Relyon?

Mijn kick en passie zit ‘m in de meerwaarde die wij leveren bij onze klanten, met oplossingen waar mensen prettig mee kunnen werken. Ik geloof in de combinatie van AFAS, Relyon en Forque omdat wij de bouwstenen bieden waar onze klanten blij van worden. Ook bieden wij gezamenlijk met onze kennis van de branche en de processen voor service -en onderhoudsbedrijven wat mij betreft, the best of all worlds.

Wil je meer weten over AFAS Profit, Forque en Relyon Service Management? Bekijk onze cases of neem contact op.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer informatie

Meer weten over grip op service?

Lees in onze leaflet hoe jouw serviceafdeling met Relyon (weer) grip krijgt op het serviceproces.

Relyon leaflet mockup