Succes met Relyon

Servicemanagers in control en tevreden monteurs: een gouden combinatie (en zo bereik je dat)

‘Vult de monteur zijn rapport wel? En gaan de bonnen juist de deur uit? En boekt hij eigenlijk zijn uren wel? Het zijn stuk voor stuk vragen die de servicemanager bezighoudt. Want uiteindelijk is hij vanuit zijn rol verantwoordelijk voor het complete plaatje.’ Dat zegt Karin van den Boom, consultant bij Relyon. ‘De situatie die ik schets is meer de oude manier van werken. Gelukkig hoeft het niet meer op de handmatige manier. Tegenwoordig worden dit soort zaken gewoon direct door de monteur op locatie gevuld, via een app. Deze app, die gewoon via de smartphone te benaderen is, werkt heel intuïtief. Het is erg logisch opgebouwd en alle informatie die ingegeven wordt komt overzichtelijk bij elkaar in hetzelfde systeem terecht.’

Mijn eigen praktijkervaring

‘Doordat het allemaal zo praktisch werkt, zijn de monteurs in het veld ook echt genegen om de app te gebruiken. Groot voordeel is dat je niet uit de applicatie hoeft te gaan om alle informatie over dat ene klantbezoek te verwerken. Omdat men het leuker vindt dan bijvoorbeeld de rompslomp met papieren bonnen, wordt het ook veelvuldig ingezet. Ik heb zelf jarenlang als servicemanager gewerkt en weet daarom uit de praktijk hoe omslachtig het is als je op vier verschillende plaatsen informatie over diezelfde klant hebt staan. Dan werd er bijvoorbeeld een intern rapport gevuld, vervolgens werkte een collega dit uit tot een rapport dat extern gebruikt werd. Dan werden er nog uren geboekt via een ander device en de volgende tikte er nog een tekstje bij.’

Alles op één plek

‘Hoe anders werkt dit met de smartphone: je maakt notities, vult je uren en maakt direct foto’s op locatie die ook weer in hetzelfde dossier komen. Heel gemakkelijk allemaal. Uiteindelijk is de servicemonteur niet in het vak gegaan om te administreren maar om technisch bezig te zijn. En daarom wil je het zo gemakkelijk mogelijk maken. Zo staan er in diezelfde klantomgeving bijvoorbeeld ook manuals waardoor hij direct informatie over een bepaalde machine op kan zoeken. Of hij geeft, door de status van een bepaald product te veranderen, aan dat er nieuwe onderdelen besteld mogen worden. Op die manier maakt hij het de backoffice ook een stukje gemakkelijker.’

De monteur als enthousiaste ambassadeur

‘Laatst nog was ik bij een klant waar een monteur zó enthousiast vertelde over hoe prettig het is dat hij nu snel en eenvoudig alles kwijt kan in de applicatie. Dat is vanuit mijn rol heel leuk om te horen, dat het in de praktijk ook echt zo goed werkt als theoretisch bedacht. En ik begrijp de reactie van deze monteur ook wel: het systeem heeft een hele duidelijke logica waardoor je er graag mee aan de slag gaat. En dat geldt ook voor de servicemanager, omdat alle serviceprocessen er in zijn geïntegreerd. Denk bijvoorbeeld aan repeterend onderhoud dat maandelijks terugkomt. Het systeem stelt je in staat om je contractbeheer veilig te stellen door vakkundig vooruit te plannen. Wanneer je een dergelijk bezoek bijvoorbeeld afmeldt, staat het volgende alweer automatisch klaar. Cyclisch onderhoud wordt zo een eitje.’

Neem contact op

‘De gemiddelde monteur heeft een fijne dag als hij veel storingen direct op kan lossen. Bijvoorbeeld omdat hij goed voorbereid op pad kan gaan en omdat hij de juiste onderdelen bij zich heeft. Wanneer je weet wat er van je verwacht wordt en de kaders zijn duidelijk dan kun je je werk goed doen. En dat geeft een goed gevoel. Voor de servicemanager, de monteur én de klant’, besluit Karin.

Wil je meer weten over de manier waarop je jouw serviceproces eenvoudig en snel kunt optimaliseren? Neem dan contact met ons op óf download ons leaflet. We kijken uit naar je bericht.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer informatie

Meer weten over grip op service?

Lees in onze leaflet hoe jouw serviceafdeling met Relyon (weer) grip krijgt op het serviceproces.

Relyon leaflet mockup