Hoe jouw dagen eruitzien kunnen wij ons wel ongeveer voorstellen: altijd druk, de spin in het web, intens overleg met collega’s en veel bezig met brandjes blussen. En dan zijn er je gewaardeerde klanten natuurlijk nog, die je heel graag helpt, maar die ook steeds veeleisender worden. En je hebt al bést veel aan je hoofd.
Heb jij als servicemanager bijvoorbeeld de historie van een object altijd en overal volledig in beeld? Weet jij wanneer er voor het laatst onderhoud is geweest? Of wanneer het volgende onderhoud gepland staat? Welke monteur is er bij betrokken geweest? En, als je eerlijk bent, hoeveel stress ervaar je als een klant wat mopperend belt omdat een bepaalde machine in storing ligt?
Van airco’s tot melkmachines
‘Bij de klanten van ónze klanten wordt er onderhoud gepleegd aan de meest uiteenlopende apparaten. Van airco’s en thermometers tot melkmachines, en van instrumenten tot grote installaties in een fabriek. Eén ding hebben al deze eindklanten gemeen, ze noemen een serienummer of hebben een QR-code gescand en er ze willen zo snel mogelijk dat een bepaalde storing verholpen wordt.’ Aan het woord is Iman Smallegange, sales- en accountmanager bij Relyon, in de markt bekend vanwege het softwarematig optimaliseren van serviceprocessen.
Hoe heb jij je werkdag georganiseerd?
En dan ervaart de klant al snel hoe de servicemanager zijn werkdag georganiseerd heeft. Werkt de servicemanager met een intelligent softwaresysteem dat de klant tot in detail herkent, precies weet wat voor apparaten er staan, welke monteur als laatste op locatie geweest en of er binnenkort preventief onderhoud nodig is? Of gebeurt het nog op de oude manier waarbij de klant zélf alle informatie moet delen?
‘Je kunt je voorstellen dat de klant in de eerste situatie blijer is dan in de tweede’, aldus Iman. ‘Want hoe fijn is het als jouw servicemonteur uit zichzelf zegt: ‘Beste klant, ik zie dat de vorige keer die-en-die collega geweest is, dus ik zal hem opnieuw sturen, want een vast gezicht is fijn. Bovendien moet er binnenkort een onderdeel vervangen worden in een van de andere apparaten bij jullie op kantoor, dus dat zal ik meteen even meegeven. Vanmiddag om 12:00 uur staat mijn collega bij je voor de deur en dan heeft hij direct de oplossing.’ De monteur vervolgens, rijdt vol zelfvertrouwen naar het betreffende bedrijf, meldt zich daar met het juiste onderdeel en alle op dat moment relevante informatie op zak en ziet in een oogopslag wat hij moet repareren. Omdat de monteur lekker in zijn vel zit, komt hij goed over op de klant, die zich van A tot Z snel en vakkundig geholpen voelt.’
Meer productiviteit binnen de organisatie
‘Je zou zeggen dat deze werkwijze niet meer dan logisch klinkt en dat elk bedrijf het proces op deze manier wel zal omarmen. Zó wil je immers met je klanten en collega’s omgaan. Toch gaat het bij veel bedrijven nog heel anders’, vervolgt Iman. ‘Waarom dat zo is en welke voordelen deze werkwijze voor jou als servicemanager oplevert, delen we graag in ons volgende blog dat over twee weken verschijnt. Een tipje van de sluier kunnen we alvast oplichten: wanneer jij je complete serviceproces van je bedrijf automatiseert en verbetert met de software van Relyon, dan kan je binnen- en buiten dienst het werk beter en efficiënter doen. Hierdoor stijgt de productiviteit van je collega’s en daarmee de tevredenheid van je klanten. Mooi, denk je misschien. Maar wat levert het mij op in mijn drukbezette dag? Wij zijn niet van de ad hoc beslissingen, maar juist van het doordacht wijzigingen doorvoeren. Dan behaal je immers blijvend resultaat. Daarom nodigen wij je uit om de komende twee weken álle activiteiten die je stress geven te noteren. Dan komen wij in ons volgende blog terug met een oplossing. Het zou zomaar kunnen dat de zaken waar jij je bewust van bent geworden terugkomen in ons verhaal. Wil je niet langer wachten en toch graag eerder sparren? Neem dan gewoon even contact met ons op voor duidelijk en eerlijk verhaal. Vraag gerust rechtstreeks naar mij als je dat wilt’, besluit Iman.