Succes met Relyon

Ken jij de verschillen tussen een geautomatiseerd en een handmatig systeem?

‘De servicemanager is een duizendpoot. Zijn rol is niet altijd gemakkelijk, hij zit tussen de monteurs buiten, de collega’s binnen, de opdrachtgevers én het management in. Juist daarom is het zo belangrijk om hem in staat te stellen zijn taken zo goed mogelijk te organiseren. Want alleen dan heerst er rust op zijn werkvloer, omdat hij de touwtjes stevig in handen kan houden. En de klanten en collega’s? Die zijn op hun beurt weer tevreden, omdat het grootste gedeelte van de taken waarin ze afhankelijk zijn van de servicemanager, ook voor hen goed verlopen.’ Dat zegt Iman Smallegange, Salesmanager bij Relyon.

De verschillen tussen geautomatiseerd en handmatig

‘Waar het gesprek 10 jaar geleden vooral nog ging over de overstap van papier naar online, gaat het nu vooral over het optimaliseren en het verbinden van verschillende applicaties met elkaar. Wat je in de praktijk vaak ziet is dat er in bijvoorbeeld Onedrive veel informatie over een bepaalde machine staat. In een Excel-document staan vervolgens weer gegevens over een klant. En de werkbon? Die staat weer ergens anders digitaal opgeslagen. Vervolgens is er ook nog een ERP-systeem en een ander digitaal systeem waar overige informatie staat opgeslagen’, aldus Iman. ‘Dit betekent dat er geen diepgaande informatie over de apparatuur en de samenwerking met een bepaalde klant op een centrale plek staat opgeslagen. Overal staat een beetje. En precies dat is het verschil tussen een geautomatiseerd systeem en een handmatig systeem.’

Haal de ruis uit processen

‘Waar het om gaat is dat je ruis uit de processen weet te halen. Zo zijn er bij 1 opdracht soms wel 4 of 5 mensen betrokken die met elkaar te maken hebben om de opdracht tot een goed eind te brengen. Wanneer je, bijvoorbeeld door inzet van een goed softwaresysteem, in staat bent om de ruis weg te halen dan scheelt dat tijd en energie. Zo hoeven bijvoorbeeld alle handelingen maar één keer uitgevoerd te worden, omdat ze zo dicht mogelijk bij de bron ingevoerd worden. De afspraken die de sales collega heeft gemaakt met een klant zijn direct inzichtelijk voor de servicemanager. En voor de monteur als deze het werk uiteindelijk gaat uitvoeren. Als de offerte door de klant is getekend komt alle informatie automatisch bij de servicemanager en monteur terecht.’

Die communicatie is uiterst belangrijk. Bekijk dit filmpje uit het AFAS Succestival maar eens. Hierin legt Chris Mol, van De Groot Bewerkingsmachines, uit hoe hun serviceproces was ingericht, tegen welke problemen zij aanliepen en waar zij een oplossing voor zochten. De oplossing, in de vorm van Relyon wordt toegelicht door Iman, waarna Chris vertelt wat de gerealiseerde procesoptimalisatie hem en zijn collega’s dagelijks oplevert.

Moraal van het verhaal

‘Het belangrijkste dat slimme software de servicemanager en zijn collega’s brengt, is rust en overzicht. En goed georganiseerd zijn maakt het werk meteen een stuk leuker. Dat is ook waar ik de energie voor mijn werk vandaan haal: om door onze software, aangevuld met de kennis die we in huis hebben, de servicemanager te kunnen helpen om blije mensen zich heen te krijgen. Stel je eens voor hoe prettig het is dat je als monteur met één druk op de knop álle informatie die je nodig hebt voor een klantbezoek bij de hand hebt. Je weet waar je kunt parkeren, je weet hoe en waar je binnenkomt en welk apparaat welke storing heeft. In je bus liggen idealiter al de materialen die je nodig hebt om de storing snel en vakkundig op te lossen. Met een leeg hoofd en warme voeten naar een klant gaan noem ik dat. En die werkwijze stelt je bedrijf in staat om je klanten beter, met meer focus en vriendelijker te woord staan. Meer weten? Neem contact met ons op. We kijken uit naar je bericht’, besluit Iman.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer informatie

Meer weten over grip op service?

Lees in onze leaflet hoe jouw serviceafdeling met Relyon (weer) grip krijgt op het serviceproces.

Relyon leaflet mockup