Succes met Relyon

Hoe scherp zijn jullie nog op je serviceproces? Maar dan écht?

Je maakt, als servicemanager, op dit moment al gebruik van een systeem dat aan het internet gekoppeld zit. Dit met het oog op het optimaliseren van je serviceproces zodat je binnen- en buitendienst het werk beter kan uitvoeren. Het voordeel? Meer productiviteit door je medewerkers en een structureel toegenomen klanttevredenheid. Maar wist je ook dat je nog veel meer uit deze koppeling kunt halen?

Maak gebruik van álle opties

In de praktijk zien we terug dat er nogal wat klanten zijn die niet optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden die de internetkoppeling biedt. Zo is het onder andere mogelijk om een storing direct vanaf afstand in te schatten. Wanneer er bijvoorbeeld ergens in een machine een temperatuur terugloopt, dan is dit eenvoudig te zien via de gekoppelde software. En dat geldt ook voor zaken als een motor die minder goed draait, een te hoge luchtvochtigheid of een luchtdruk die te hoog is voor de betreffende machine. Daardoor kan je, wanneer je deze optie slim gebruikt, een probleem al zien ontstaan nog voordat dit zich voordoet. Doordat je geautomatiseerd werkt is het gemakkelijk om de machines van je klant op afstand in de gaten te houden zodat de apparatuur optimaal wordt ingezet. Vergelijk het maar met het voorbeeld van de ICT-leverancier, die een moderne werkplek vanaf afstand in de gaten kan houden. Als een laptop vol dreigt te lopen dan kan er vooraf al een seintje aan de gebruiker daarvan gegeven worden. En dat is punten scoren, want de gebruiker had nog niet eens in de gaten dat er een probleem aan het ontstaan was…

Kansen pakken? Sturen op cijfers

Wat we verder zien in de praktijk, is dat heel wat serviceorganisaties nog kansen laten liggen omdat ze niet voldoende sturen op cijfers. Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Men zou in elk geval deze top 3 in beeld moeten hebben om een goede start te maken:

  1. Voor hoeveel van de opdrachten/storingen die er zijn moet ik terug en lukt het me niet om dit in 1 x op te lossen? En waar ligt dat dan aan?
  2. Levert mijn klant geld op? We kennen allemaal wel die ene klant die continu veel aandacht vraagt. Kijk eens kritisch naar het aantal uren dat deze klant kost en naar hoe rendabel deze intensieve klant feitelijk is.
  3. Wanneer je al langere tijd met eenzelfde aantal mensen voor eenzelfde bedrag aan winst werkt, dan kan de scherpte er een beetje vanaf gaan. Terwijl je juist ook dan alert zou moeten zijn op je inkoop: kan het beter? En hoe goed doen we het nog voor onze klanten? Zijn er misschien opdrachten die al te lang liggen omdat verzuimd wordt de materialen te bestellen? Dan is het wachten tot die klant komt klagen… Het devies is helder: handelen, beslissingen nemen en data blijven analyseren.

Neem contact op

Ben je benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We denken graag mee met die ene casus, die lastige beleidsbeslissing of het verbeteren van de aanpak van die tijdrovende klant. Onze contactgegevens vind je hier. We kijken uit naar je bericht.

Deel dit bericht:

Meer informatie

Meer weten over grip op service?

Lees in onze leaflet hoe jouw serviceafdeling met Relyon (weer) grip krijgt op het serviceproces.

Relyon leaflet mockup