Succes met Relyon

3 tips voor de service manager: wat komt er eigenlijk bij automatisering kijken?

Wat komt er eigenlijk bij een automatiseringsslag van je servicesysteem kijken? In dit blog geven we je 3 tips om jou als service manager van inzichten te voorzien. Relyon automatiseert en verbetert jouw gehele serviceproces met één softwarepakket. Hierdoor krijg je inzicht, overzicht, controle en dus grip op het proces. Informatie gaat niet meer verloren, het overschrijven van papieren werkbonnen is verleden tijd en elke planning klopt tot in de puntjes. Zo kun je meer doen in minder tijd en houd je grip op je serviceproces. Precies wat je service-afdeling nodig heeft.

Tip 1 Maak inzichtelijk wáár je op wilt sturen

Maak voor jezelf inzichtelijk waar je graag sturing op zou willen geven. Wat zijn bijvoorbeeld de inzichten die je wilt? Ga eens paar uur apart zitten en bedenk wat vooral de vragen zijn die de hele dag door van klanten en collega’s op je af komen. Besef dan ook hoe fijn het zou zijn wanneer je als service manager kunt laten zien dat je zaken de eerste keer goed regelt. Dit betekent ook dat je productiviteit stijgt en dat je met minder moeite steeds meer opdrachten af kunt handelen. Het betekent ook dat je minder belletjes krijgt door de dag heen en je werkdag dus minder stress geeft.

Tip 2 Standaardiseer overal waar dat kan

Een ander voorbeeld waar men zich lang niet altijd van bewust is, is het belang van een stuk standaardisering. Schrijf daarom eens uit hoe op dit moment de processen lopen. Heb je bijvoorbeeld precies in beeld welke financiële afspraken er zijn? Sommige bedrijven hebben met elke klant een andere afspraak gemaakt. Probeer daarom standaarden te bedenken en kies voor rust. Omdat iedereen op de werkvloer, ook bij de klanten, weet hoe een en ander is opgebouwd ontstaat er een gevoel van grip en van controle dat geldt voor zo’n 95% van de relaties. En die 5% uitzondering die tóch nog gehanteerd wordt? Die kun je gemakkelijk handelen omdat de rest van een leien dakje loopt.

Tip 3 Houd het menselijk aspect voor ogen

Mensen die goed in hun vel zitten zijn productiever en leveren overall betere prestaties tijdens de werkdag. Dat geldt ook voor de servicemonteurs die dag in dag uit op pad zijn. Vraag jij je weleens af of je jouw monteurs blijer kunt maken? En heb je eigenlijk in beeld wat dat blij zijn dan voor hun werk inhoudt? Handig om te weten omdat mensen die gelukkig zijn op de werkvloer nét dat stapje extra zetten. Juist in tijden waarin er veel geautomatiseerd wordt, is het belangrijk om het menselijk aspect voor ogen te houden.

Tijd maken levert zóveel op

Uiteindelijk draait het allemaal om het maken van tijd en het creëren van inzicht. Door vanuit een helicopterview naar je werkdag te kijken kun je betere resultaten behalen en tegelijkertijd met meer rust door je werkdag heen gaan. Door tijd en energie te steken in het optimaliseren van de processen, zorg je voor tevreden medewerkers. We willen graag onze kennis en kunde delen zodat jij de serviceoplossing kiest die bij je organisatie past. En dat terwijl je áltijd zelf in control blijft, waarbij je je totaal comfortabel voelt bij je automatiseringsoplossing.

Neem contact op

Wil je meer weten over de oplossing die Relyon voor je bieden kan? Neem dan contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.

Deel dit bericht:

Meer informatie

Meer weten over grip op service?

Lees in onze leaflet hoe jouw serviceafdeling met Relyon (weer) grip krijgt op het serviceproces.

Relyon leaflet mockup