De mobiele servicedienst van Pirtek, specialist in het vervangen van hydraulische slangen op locatie, is een groot succes. De service is actief vanuit een twintigtal Pirtek-centers in de Benelux en is binnen één uur aanwezig, of dit nu op een bouwplaats, in een fabriek, in een werkplaats of langs de weg is. Relyon Service Management fungeert er als compleet service management systeem voor de mobiele servicedienst.
Om het primaire proces van Pirtek verder te optimaliseren en de efficiency verder te verhogen, was er behoefte aan een centraal service management systeem, aangezien bedrijven vaak klant zijn bij meerdere Pirtek-centers. Relyon bood Pirtek daarom een complete backoffice-oplossing voor relatiebeheer en de afhandeling van servicewerkzaamheden.
De software van Relyon biedt ons de ruimte om verder te groeien en onze klanten nog eenvoudiger de service te leveren die ze van ons gewend zijn.
1-uur service
In diverse industrietakken kan een simpele storing, zoals een lekkende slang, tot urenlange vertragingen en dus hoge kosten leiden. Pirtek bedacht daar de ideale oplossing voor: een mobiele servicedienst die binnen één uur aanwezig is om hydraulische slangen te vervangen. Als uitvalsbasis dienen de Pirtek-centers in de Benelux, van waaruit speciaal opgeleide monteurs op pad gaan met hun servicewagens. De centers zijn onderdeel van de franchiseformule van Pirtek Benelux. Ze voeren dus hun eigen financiële administratie en kennen hun eigen klanten.
Dat werd een probleem wanneer bedrijven klant waren bij verschillende Pirtek-centers, vertelt Kok Langerak, CEO van Pirtek Benelux. Voor de franchisegever was het complex om landelijke afspraken met grote klanten goed te laten toepassen door de verschillende vestigingen. En dus ging Pirtek op zoek naar een leverancier die de gewenste integratie kon bieden zonder afbreuk te doen aan de zelfstandigheid van de franchisenemers. Dat viel niet mee, aldus Langerak. “De eerste pogingen om een oplossing te vinden liepen op niets uit. Leveranciers boden niet de vereiste functionaliteit binnen de door ons gestelde randvoorwaarden. Totdat we via Syntens, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken, werden gewezen op Relyon.”
Niet meteen oplossingen verkopen
“Zonder ons meteen oplossingen te verkopen, heeft Relyon zich eerst verdiept in het Pirtek-proces. Op basis daarvan en met oog voor onze eisen en wensen hebben ze een document opgesteld waarin een compleet geïntegreerd systeem werd voorgesteld dat wél aansluit op ons proces.” Dit systeem kreeg de vorm van een complete backoffice-oplossing voor de geautomatiseerde administratieve afhandeling van de werkzaamheden van Pirtek-medewerkers. Onnodige dubbele invoer of het handmatig overnemen van gegevens behoort daarmee tot het verleden. Met behulp van de uitgebreide service management functionaliteit en de geïntegreerde CRM-functies zijn zowel de klus- als de relatiegegevens eenvoudig te beheren. Het systeem is een webapplicatie, zodat de eindgebruikers genoeg hebben aan een webbrowser en kantoortoepassingen voor het verder bewerken van rapportages. Door de workflow van Pirtek te automatiseren kunnen talloze administratieve handelingen achterwege blijven. Direct na het invullen van de digitale werkbon wordt dit proces in gang gezet. De werkbon is immers meteen de basis voor het berekenen van de factuur. Dit gebeurt met behulp van de centrale klantafspraken die ook in het backoffice-systeem zijn vastgelegd. Via een interface wordt de factuur direct automatisch in het financiële pakket Exact Globe geregistreerd.
Relyon heeft zijn bewezen standaard functionaliteit op een snelle, betaalbare en flexibele wijze aan Pirtek Benelux geleverd, op een manier die past bij onze organisatie.
Ruimte voor verdere groei
Pirtek testte de oplossing door middel van pilots in de vestigingen Amsterdam en Europoort. Langerak: “Op basis daarvan is een compleet en effectief systeem geïmplementeerd. Nu beschikken we over een innovatief service management systeem met geïntegreerde CRM-functionaliteit, passend bij de wensen van zowel de Pirtek-centers als Pirtek Benelux. Het biedt ons de ruimte om verder te groeien en onze klanten nog eenvoudiger de service te leveren die ze van ons gewend zijn.”
Ook de gebruikers zijn positief, vertelt Langerak. Ze krijgen afhankelijk van hun functie een specifiek startscherm met de voor hen relevante informatie. Zo wordt sneller duidelijk welke actie van de gebruiker gewenst is. “Vooral de snelheid van factureren en de volledigheid van de klusgegevens blijven iedereen verbazen. Dat heeft tot oprechte complimenten van onze klanten geleid.” De samenwerking met Relyon bevalt Pirtek prima. “Hun flexibele instelling en snelheid van reageren worden als zeer prettig ervaren. Relyon heeft zijn bewezen standaard functionaliteit op een snelle, betaalbare en flexibele wijze aan Pirtek Benelux geleverd, op een manier die past bij onze organisatie en ons bedrijfsproces.”