Achter een bakkerij gaat meer schuil dan enkel het kneden van deeg en het afbakken van brood. Onze klant Artiso weet daar alles van. Want zij voorzien bakkerijen van technisch onderhoud voor hun volledige productielijnen. “Voorheen was dit een hoop papier- en uitzoekwerk, wat we allemaal handmatig deden. Maar dat moest efficiënter kunnen, toch?”, zo vertelt Miguel Sanchez – technisch binnendienstmedewerker. En zo gezegd, zo gedaan. Samen gingen we de uitdaging aan om Artiso’s volledige serviceproces te optimaliseren. Wat ze dat oplevert? Dat lees je hier.
Ambachtelijk brood en industriële ondernemingen
Vanaf de inkoop van machines en productielijnen, tot de installatie én het onderhoud: Artiso doet het allemaal. Zij opereren namelijk al vele jaren als dienstverlener binnen de voedingsindustrie. “Ons doel is om de beste smaaksensatie te leveren aan de consument. Dit doen we door het optimaliseren van processen binnen de (banket)bakkerij. Vroeger lag onze focus hierin voornamelijk op ambachtelijke bakkerijen maar tegenwoordig voorzien we ook industriële bakkerijen van onze services. Eerlijkheid, vakmanschap en trots staan hierbij centraal.”
Digitalisering op de werkvloer
En dat allemaal met een team van 14 gepassioneerde experts. Hoe ze dit doen? “We zetten volop in op digitalisering. Zo doen we méér werk, in minder tijd. Dat is ook de reden dat we tegenwoordig onze services verlenen aan grotere, industriële ondernemingen. Zonder het automatiseren van onze processen was dat niet gelukt.”
Om deze digitalisering binnen Artiso op poten te zetten, startten zij in 2015 met onze software. “Vroeger deden we alles op papier en moesten we de administratie handmatig overtikken in onze systemen… Werkbonnen, technische tekeningen, noem het maar op. Dat was totaal niet efficiënt – we deden soms wel een halve dag over één werkbon! Hier viel dus nog flink wat te winnen. En dat doen we nu, met Relyon. Sinds we gebruikmaken van hun software doen we nog maar een halfuur over een werkbon.”
Automatiseren: een hoop voordelen
Een efficiëntere werkwijze is niet het enige voordeel dat Artiso ervaart van die digitalisering, vertelt Miguel. “Door het centraliseren van informatie heeft iedere collega direct toegang tot alle data. Daardoor werken we niet alleen sneller, maar ook gerichter en met minder fouten. Daarnaast sloeg onze administratie een flinke slag, wat onder andere komt door het digitaliseren van de facturatie.
Ook is een groot bijkomend voordeel het automatische stockbeheer. Voorheen ging dit nog wel eens mis en klopten de voorraden niet. Erg onhandig, want voorraden zijn cruciaal in de servicebranche. Daarnaast is de koppeling met onze ERP-partner cruciaal. De software zet werkbonnen, facturaties en betalingen automatisch door én biedt inzicht in de capaciteit en het verlof van onze monteurs.”
Tijd besparen door digitalisering
“Zo plannen we nu nóg optimaler. Vroeger waren we voornamelijk bezig om spoedopdrachten in te plannen, tegenwoordig plannen we preventief en soms zelfs proactief. Zo werken we met de software van Relyon tot wel twee maanden vooruit. We zien drukke periodes van tevoren aankomen en we spelen hier proactief op in door bijvoorbeeld een extra, freelance monteur in te zetten”, vertelt hij.
Technisch Team van het Jaar
Een efficiënt, vakkundig team dus. En wij zijn niet de enigen die dit erkennen. Artiso is dit jaar namelijk genomineerd als Technisch Team van het Jaar. “We zijn daar enorm trots op, dat wij als klein team tussen de grote spelers staan. Het voelt echt als een erkenning voor ons personeel. Maar deze prestatie hadden we nooit gerealiseerd als we niet zoveel inzetten op automatiseren met behulp van de software van Relyon.”
Gebruiksgemak voorop
Waarom Artiso koos voor Relyon? “De voornaamste reden was toch wel de koppeling met onze ERP-partner én het gebruiksgemak. Onze monteurs gebruiken de Relyon Mobile app, waardoor ze hun planning altijd bij de hand hebben op hun tablets. Die planning is real-time waardoor we op ieder moment inzicht hebben in onze technische dienst. Ook kunnen monteurs direct alle specificaties van onze klanten inzien, inclusief foto’s van de productielijnen en technische tekeningen.
En door de feature routeoptimalisatie weten we welke monteur het dichtst bij een klus is. Op die manier besteden zij minder tijd in de bestelwagen en meer tijd op de werkvloer. En dat is natuurlijk voor ons fijn, maar ook voor onze klanten!”
Een goede samenwerking
“Bovendien verloopt de samenwerking uitermate goed. We worden op de hoogte gehouden van nieuwe releases en updates. Als we een ticket met een vraag insturen, hebben we binnen 24 uur een duidelijk antwoord. Ook kunnen we zelf veel opzoeken door de duidelijke how-to video’s op de knowledgebase van Relyon”, legt Miguel uit.
Ook inzetten op digitalisatie?
Werk jij in de servicebranche en valt er op jouw werkvloer nog veel te winnen op gebied van automatisering en digitalisering?
Plan nu een demo in van onze software en ervaar zelf hoe Relyon One je hierin ondersteunt.