Toen Alfa Melktechniek en Alfa Koeling als leverancier van melkmachines en melkkoeltanks in 2018 uit moederorganisatie DeLaval stapten, gingen ze op zoek naar automatisering die paste bij de kleinere schaal van de bedrijven. Het doel was een helder bedrijfspakket en een oplossing die de administratieve last van de monteurs zo beperkt mogelijk zou houden. De combinatie AFAS en Relyon bleek precies de goede oplossing te zijn en werd ook nog eens in recordtijd geïmplementeerd.
Het wordt moeilijk, maar het gaat lukken! En het is heel knap, maar zo is ’t ook gegaan…
Alfa Melktechniek en Alfa Koeling zijn samen met zusterbedrijf Unitank gevestigd in het Overijsselse Lemelerveld. De bedrijven leveren melkmachines en melkkoeltanks aan melkveehouderijbedrijven. Alfa Melktechniek verricht daar ook service en onderhoud op in de regio van Deventer tot Hoogeveen en Alfa Koeling verzorgt onderhoud aan koeltanks in het gehele land. Daarnaast reviseert Unitank gebruikte koeltanks voor de export. Tot 2018 waren de drie bedrijven van directeur Albert Mulder onderdeel van DeLaval, een toonaangevende leverancier van oplossingen voor de melkveehouderij. Het voormalige moederbedrijf werkte tot die tijd met twee verkoopkanalen: een indirect kanaal met franchisenemers en een direct kanaal van aan de importeur verbonden dealers. De laatste groep bedrijven werd in 2018 verzelfstandigd – zo ook de vestiging in Lemelerveld.
Kanon op een mug
De management buy-out door Mulder die daarvan het resultaat was, had gevolgen voor de automatisering van het bedrijf. Tot dan toe hadden de importeurdealers meegelopen op de software van DeLaval. Dat maakte als internationale organisatie gebruik van SAP en Siebel. “De verzelfstandiging betekende dat we onze eigen automatisering moesten opzetten”, vertelt Mulder. “We namen feitelijk een hap uit de administratie die bij DeLaval was geïntegreerd in SAP/Siebel. Die moesten we vervolgens in een nieuw systeem opbouwen: van boekhouding en loonadministratie tot aan wagenparkbeheer.”
Zo min mogelijk administratieve last voor monteurs
Eén grote wens had Mulder bij zijn zoektocht naar een betere oplossing. “Ik wilde de administratieve last voor mijn monteurs zo beperkt mogelijk houden. Met dat in mijn achterhoofd ben ik gaan zoeken – en zo kwam ik bij Relyon terecht. Hun oplossing met een app waarop monteurs heel snel en eenvoudig hun werkzaamheden kunnen invoeren, sprak meteen tot de verbeelding. Toen ik contact opnam, hoorde ik van de samenwerking met AFAS. Ook dat klonk mij goed in de oren, want AFAS is een Nederlands pakket dat uitblinkt in helderheid en eenvoud in vergelijking met de grote bedrijfssystemen.”
Mulder keek nog naar een andere oplossing, die dezelfde functionaliteit als AFAS en Relyon bood. Maar toen begonnen snelheid en slagvaardigheid een rol te spelen. “Op 1 mei 2018 zouden we verzelfstandigen”, vertelt Mulder, “en het was inmiddels maart. De andere partij zei: nee, dat kan nooit in twee maanden. Maar bij AFAS en Relyon zeiden ze: het wordt moeilijk, maar het gaat lukken! En het is heel knap, maar zo is ’t ook gegaan…”
Lees hier het hele referentieverhaal van Alfa Melktechniek en Alfa Koeling