Nieuws en blogs

Hier wil je rekening mee houden als je je servicesysteem automatiseert

Het eerste dat we je graag mee willen geven, als we praten over het automatiseren van je servicesysteem, is dat je dit niet moet onderschatten. Het is belangrijk om goed de tijd te nemen voor dit proces. Sterker nog, hoe meer tijd je aan de voorzijde neemt, door na te denken over wat je wilt bereiken, hoe meer profijt je er al snel van hebt. En het laatste dat je wilt doen? Dat is automatiseren om het automatiseren.

Betrek de (eind)gebruiker

Wat je bijvoorbeeld nogal eens ziet is dat er in veel serviceorganisaties niet genoeg wordt stilgestaan bij de zaken waar men sturing aan wil geven. Het is juist belangrijk om het bedrijf in te gaan en aan je collega’s te vragen waar men last van heeft. Of geïrriteerd van raakt omdat het niet goed genoeg werkt. Als proces. Als werkwijze. Als taak of als andere activiteit. Zo kan een servicemonteur bijvoorbeeld uitleggen hoe vervelend het is als hij niet alle materialen bij zich heeft als hij onderweg gaat naar een klant waar een storing opgelost moet worden. Als je weet waar de pijnpunten in je organisatie zitten, dan weet je ook wat basaal gezien je KPI’s zouden moeten zijn. En het is echt onmisbaar om je mensen, van directeur tot servicemonteur en servicemanager, daarin mee te nemen zodat je de juiste pijnpunten op kunt lossen. Wanneer je mensen mee kunt nemen in nieuwe automatiseringsoplossingen dan zijn ze ook veel minder geneigd om hun hakken in het zand te zetten bij verandering. Neem bijvoorbeeld een servicemonteur die gevraagd wordt om met een nieuw systeem te werken om zijn uren te vullen. Hij ziet daar misschien tegenop omdat hij zo vertrouwd is met de papieren werkbonnen. Maar als hem uitgelegd wordt dat hij dit voortaan direct na de storing op locatie kan doen, via een tablet, dan beseft hij dat hij dit niet meer op de zondagavond hoeft te doen, zoals tot nu toe zijn gewoonte was geworden.

De weerbarstige praktijk

We merken dat er vaak het meeste energie in de voorzijde gaat zitten, dus kijkend naar wat willen we gezamenlijk bereiken. De uitvoering van deze wensen valt vaak reuze mee omdat wij als Relyon de realisatie daarvan al vele malen eerder hebben gedaan. De tools van nu zijn heel gebruiksvriendelijk en kunnen eenvoudig in de werkdag ingepast worden. En natuurlijk is een nieuwe werkwijze altijd wel even wennen, maar juist omdat de eindgebruiker meegenomen is in de overstap, accepteert deze de aanpassing vaak al snel. Door, als werkgever, te zorgen voor goede tools waarmee je mensen lekker de werkdag door kunnen, houd je ze binnen boord. En ook dat is een prettig gegeven in deze tijden waarin goede professionals niet in overvloed beschikbaar zijn. Wil je sparren of even vrijblijvend overleg over wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag en kijken uit naar je bericht.

Relyon One logo

Get your Relyon One demo

Nieuwsgierig geworden? Vraag dan nu jouw Relyon One demo aan. Eén van onze experts neemt je mee in alle ins- en outs. Ook laten we direct zien hoe je het toepast op jouw serviceproces.  Get everything under control.

Relyon R1 software demo cta