Succes met Relyon

‘Meer overzicht in en grip op serviceproces dankzij slimme automatisering’, Martin Selling, projectmanager QUALM

‘Een aantal jaren geleden waren we van plan om onze serviceafdeling verder door te ontwikkelen. We wilden structureel verbeteren op het gebied van het serviceproces. Op een beurs raakten we in gesprek met één van onze klanten. Deze partij was zó enthousiast over Relyon en de diensten die ze  leveren, dat we dit, na een kennismaking, ook graag een kans wilden geven.’ Aan het woord is Martin Selling, projectmanager bij aannemingsbedrijf QUALM dat blussystemen ontwerpt, aanlegt, inspecteert, test en onderhoudt. Het belangrijkste doel dat men voor ogen heeft is het vergroten van de brandveiligheid. ‘We zijn sinds de jaren zestig actief in het leggen van bluswaterleidingen. Daar is heel wat service en onderhoud voor nodig. Dat verrichten we vanuit heel Nederland, België en Duitsland. Je kunt je dus voorstellen dat er nogal wat organisatie bij komt kijken om één en ander in goede banen te leiden. Dat maakt de inzet van een geoptimaliseerd serviceproces in combinatie met een slim softwarepakket onmisbaar. Het is inmiddels al heel wat jaren geleden dat we de papieren werkbonnen achter ons gelaten hebben. Doordat we nu ons serviceproces geautomatiseerd hebben is er meer inzicht, overzicht en controle. We hebben meer grip op het proces en er gaat minder fout. Zo gaat er bijvoorbeeld geen informatie meer verloren en kunnen we in minder tijd meer doen. En dat met dezelfde groep monteurs én meer tevreden klanten als resultaat.’

De grootste verandering voor de monteur: meer rust, meer informatie

‘Onze klantengroep is breed: dat loopt van overheidsinstellingen, distributiecentra en bedrijven in de petrochemische sector, tot grote commerciële bedrijven en kinderdagverblijven. Eigenlijk overal waar een blusvoorziening aanwezig is dus. De belangrijkste verandering, sinds we met Relyon samenwerken, heeft toch wel te maken met onze planning. Er is zoveel meer inzicht, die verbeterslag is echt wel enorm te noemen. Ook zijn de werkbonnen, die digitaal zijn, sneller afgemeld waardoor er direct een overzicht is van wat er is afgerond. Monteurs kunnen dit bovendien meteen op de locatie zelf doen. En dat scheelt administratietijd in de avonduren. Voor de monteurs zelf is er ook meer inzicht omdat ze eerder zien hoe ze ingepland zijn voor de komende periode. Dat geeft rust door de dag heen. Daarnaast kunnen zij hun werk beter doen, omdat we in de digitale werkbon zelf, gemakkelijk wat extra informatie over een bepaalde klant, storing of locatie kunnen melden.’

De grootste verandering voor de servicemanager: meer grip op de workflow

‘Ook voor de servicemanager is er veel veranderd sinds we met het nieuwe systeem werken. Zo is er veel meer overzicht op de bonnen. Men kan precies zien wat er al afgewerkt is en wat er nog open staat. In de praktijk betekent het dat er, na het vullen van de uren en materialen door een monteur, direct de factuur de deur uit zou kunnen als je dat zou willen. Daarnaast, en dat is heel belangrijk voor een serviceafdeling, worden er terugkerende taken in de agenda gezet. Je hebt dus een overzicht van hetgeen komen gaat waardoor je je capaciteit beter kunt plannen. Je bent meer in control.  Het aantal klachten neemt ook af, want juist door het goede overzicht weet je zeker dat je je klanten goed bedient.’

Tot slot

‘Anderen die overwegen om naar een dergelijk systeem over te stappen raad ik aan om eens bij een andere partij te gaan kijken die ook al met Relyon werken. Dat had ik zelf bijvoorbeeld wel prettig gevonden, al was de cursus die vanuit Relyon gegeven werd ook duidelijk. Daarnaast ervaar ik de contacten met het bedrijf als correct en kent het systeem nauwelijks downtime. Dat zijn belangrijke zaken voor een organisatie zoals wij dat zijn’, besluit Martin.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer informatie

Meer weten over grip op service?

Lees in onze leaflet hoe jouw serviceafdeling met Relyon (weer) grip krijgt op het serviceproces.

Relyon leaflet mockup